måndag 14 april 2008

Mea culpa absoluta

Missilförsvaret i aktion. På en plats nära oss inom kort...

Kära läsare - jag har haft så otroligt mycket för mig de senaste två veckorna att jag inte har kunnat uppdatera bloggen som jag borde - men från och med i morgon kommer det att bli bättre.

Framför allt smärtar det mig att jag inte har kunnat blogga nu när det har skett ett antal saker som faktiskt borde ha belysts:

1) Nato-mötet - som Bush faktiskt vann! Att Ukraina och Georgien inte blev medlemmar nu var priset för att få en total europeisk uppslutning bakom missilförsvaret (som ju faktiskt fungerar!); och Ukraina och Georgien kommer att bli medlemmar om ett par år - processen har börjat.

2) Efterspelet till Basra. Det blev ju inte så hemskt som jag trodde till en början. Al-Sadr är på defensiven och regeringstrupper och koalitionen utför successiva upprensningar i enlighet med "opportunitetsprincipen". Al-Sadrs milis har slut på ammunition och ledare - och lokal uppslutning (åtminstone utanför Sadr-City).


3) Petraeusrapporten. Någon borde utreda hur Iran har förvandlats till den största fienden i Irak. Under förhören under förra veckan diskuterades detta utförligt, men ingen tycktes vilja dra några konsekvenser... Åtminstone för mig är konsekvenserna klara!

Jag återkommer i morgon med nya krafter.

10 kommentarer:

Anonym sa...

SIIC och DAWA är Irans bästa vänner i hela världen. Varför skulle Iran stödja ett uppror mot dem? Förklara gärna.

Anonym sa...

Tänk vad mammas pojke är duktig som kan avgöra om någon talar utmärkt arabiska!

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Erik är ytterst intierad och väl påläst om aktuella krigsskådeplatser och militärteknologi. För denna kunskap krävs inte att man harvat i en skyttebataljon.
Hans blogg tycks locka till sig de värsta demokratimotståndarna och terroristkramarna, som jinge ex.vis

Tabby sa...

Ja det är lite läskigt vad kassa människor det finns i Sverige...

Anonym sa...

Finns det någon länk till Eriks framträdande i Foxnews?

Anonym sa...

Fortsätt blogga Erik!
Skälet till att vänsterslöddret söker sig hit är givetvis att du redovisar så många fakta och är så välinformerad att det upplever dig som en fara för sina desinformationskampanjer om Mellanöstern.

Krigsblogg 2007 sa...

(suck...)... Sista valet röstade jag på centern; jag kan knappast tänka mig något mindre extremt (centerextremist?). För övrigt skulle jag önska mig en lite hövligare ton här på kommentarsfältet.

Jag har ingenting emot kritik - inte ens emot min person - och flera synpunkter som kommit in såväl här som via privata mail från personer som inte nödvändigtvis delar in mening har varit såväl lärorika som tankeväckande på många sätt.

Av princip har jag lämnat mina kommentarer omodererade, men om det blir för mycket tråkigheter måste jag tyvärr börja "censurera" (jag tror jag har plockat bort en)Nåväl.. detta om detta.

/Erik

Anonym sa...

Man får ju anledning att småle när man läser vänsteranonyma personens angrepp på Erik ovan. Det osar avundsjuka, bitterhet och arbetslöshet.

Ärligt talat tror jag den personens CV skulle vara den riktigt smakliga läsningen. Men å andra sidan verkar ju sjukpensionerade Jinge vara deras förebild.

Och om personen varit med på tv så lär det har varit i samband med nån reclaimaktivitet eller möjligen Göteborgskravallerna.

Krigsblogg 2007 sa...

Hallå där, siste anonym: jag har varit borta ett par dagar och såväl kommentarfältet som min privata hotmailadress har under min bortavaro förvandlats till rena aphuset...

Enligt brev som jag fått skall jag "passa mig", "polisanmälas" och jag vet inte vad...

Jag stänger av "censurfunktionen" om ett par dagar när allt har lugnat ned sig...

/Erik