onsdag 21 maj 2008

Kort om läget i Afghanistan

Våldsnivån i Afghanistan vecka 20 i relation till region (källa: Vigilant Stratiegic Studies Afghanistan och The Long War Journal)

Våldsnivån har alltså ökat i Afghanistan under början av maj. Ett viktigt skäl var att talibanernas offensiv mot den folkvalda regeringen (och FN-styrkorna) inte kom igång omedelbart efter snösmältningen i april, vilket många hade trott. Så ökningen sker från en (relativt) låg nivå.

Samtidigt har ISAF/OEF-styrkorna dragit igång preventiva operationer under veckan för att - om möjligt - "kväva barnet i dess linda" (som det gamla talessättet lyder). Operationerna har framför allt ägt rum i provinserna Helmand, Khandahar och Uruzgan och de av Bush deploajerade Marinkårssoldaterna (vilka befinner sig i Sydkommandot för att "staga upp" de brittiskledda ISAF-styrkorna i Sydkommandot i väntan på att européerna kanske skickar mer trupp) har tydligen spelat en viktig roll - vilket bidragit till antalet dödade.

Men även attackerna från talibaner och regimkritiska grupper har som sagt ökat under veckan. Till de senare hör den ökände massmördaren Gulbuddin Hekmatyars Hizb-i Islam-styrkor. Genom ett "deal" under förra månaden med Pakistans nya regering tycks "Syramannen" Hekmatyar fått ny luft under vingarna. Insurgenterna har tydligen väntat på att opieskörden skall vara bärgad innan man droge igång större aktiviteter. Inte nog med att man får likvida medel via opieförsäljning - man är även beroende av "lantarbetare" som inte kan enrolleras i styrkorna förrän skörden är inhöstad.

Angrepen i Sydkommandet har således tredubblats under den senaste månaden, under det att de i Västkommandot (kring Herat) har fördubblats. De kontinuerligt våldsammaste distrikten sorterar emellertid - nu som alltid - under Östkommandot, på gränsen till de pakistanska stamdistrikten. Nato-ledningen förväntar sig en ytterligare stegring av våldsnivån i och med att den pakistanska regeringen försöker få till stånd ett fredsavtal med lokala talibanledare, såsom Baitullah Mehsud.

Sommaren kan kan alltså bli het. Och den nya regimen i Pakistan skulle kunna vara mer "tillmötesgående". Men å andra sidan är styrkesammansättningen vad gäller FN- och USA-soldater bättre än på länge. Marinkårsregementet med sin stora erfarenhet, excellenta utrustning och robusta rules of engagement kan förhoppningsvis spela en viktig roll framöver... Courage, mon vieux (som "frassarna" säger).

6 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk att den duktige Erik inte ens kan stava till Qandahar!

Hälsningar

C-J

Anonym sa...

Tänk att den konstruktive C-J alltid tillför så mycket till debatten.


Glädjande att någon har tid att sitta och räkna stavfel i alla fall. Lite, jämt liiite patetiskt dock.

Personligen har jag alltid ansett att inlägg av den här typen är den klibbigaste varianten av snor som någonsin droppat från näsan på den lägsta formen av forumtroll...

Krigsblogg 2007 sa...

Jag lyckades faktiskt lokalisera "Troll 3" (C-J) i går genom att hålla koll på hans IP-nummer via mitt statistikprogram. (Han är en mycket flitig besökare här på sidan)...

Det löste sig via att han är den ende i ett mindre samhälle som inte använder bredband utan en dial-up från Spray...

Nu vet jag vem han är och jag känner honom faktiskt lite grann.

Jag blev dock inte förvånad - han är lite knepig.

Jag har dock lovat hans närstående att inte ställa till bråk kring det här.

Han är välkommen att kommentera om han är hövlig.

Håhåjaja...

/Erik

Anonym sa...

Erik!
Kan du inte berätta vem trollet är?
BR

Krigsblogg 2007 sa...

Hallå BR!

Så här mycket kan jag säga... Han är norrlänning och socialantropolog och ingift i min familj. Han är 6o år gammal och försörjer sig på frilansjournalistik. Han är extremt mycket vänster, men i förtvivlan över kommunismens misslyckanden konverterade han till islam för flera år sedan (innan murfallet 1989)

Det som kommunismen och islam har gemensamt (för honom - åtminstone) är att de kan utgöra ideologiskt underlag för hans två stora hatobjekt, nämligen den "anglosaxiska" världen (typ USA, brittiska imperiet, etc.) och judarna (han kallar det förstås för "sionism")...

Eftersom hans närstående (som också är mina närstående sedan ett par år) är lite oroliga för hans psykiska hälsa har jag dyrt och heligt lovat att ta det lite piano med honom.

Han har i varje fall slutat att kommentera (och nästan helt att besöka sidan) sedan jag lyckades identifiera honom.

Detta är allt jag kommer att säga i nuläget... Jag hoppas du förstår min position... Du förstår säkert att jag har intressanta släktträffar ibland ;-)

/Erik

Krigsblogg 2007 sa...

Till BR 2:

Jag glömde en sak... Det översta brevet i detta kommentarsfält är ju undertecknat "C-J" - Detta är något som jag själv lade till i hans inlägg...

Bokstavskombinationen är något som visade honom att jag visste vem han var...

Förhoppningsvis blev han rejält överaskad! Hehe...

/Erik