Nervcentret: The Atlantic Building i Northwood, Storbritannien, är ledningscentral för Natos övergripande insatser för den internationella sjöfarten, däri inbegripet farvattnen utanför Afrikas horn
Jag tänkte bara tipsa om en en intressant hemsida som dels rapporterar om piratincidenter och dels tjänar som en service för den civila handelsflottan på de sju haven. Det handlar här om Nato Shipping Centre, med högkvarter i det legendariska Northwood.
På hemsidan hittar man kartor, statistik, tips, tendenser, analyser och mycket annat.
I den senaste tendensrapporten kan man bland annat läsa:
I allt högre grad kapar piraterna större fartyg, såsom bulkfartyg, ro-ro-fartyg och tankers.
Man använder i allt högre grad moderskepp som kan agera längre ut på internationellt vatten. Man använder sig av 2-3 snabbåtar med c:a 5 mans besättning per båt. Antalet snabbåtar, samt antalet sjörövare per incident tenderar att öka.
93 incidenter har ägt rum i de somaliska farvattnen hittills i år. 30 har resulterat i fullbordade kapningar.
Jag tänkte bara tipsa om en en intressant hemsida som dels rapporterar om piratincidenter och dels tjänar som en service för den civila handelsflottan på de sju haven. Det handlar här om Nato Shipping Centre, med högkvarter i det legendariska Northwood.
På hemsidan hittar man kartor, statistik, tips, tendenser, analyser och mycket annat.
I den senaste tendensrapporten kan man bland annat läsa:
I allt högre grad kapar piraterna större fartyg, såsom bulkfartyg, ro-ro-fartyg och tankers.
Man använder i allt högre grad moderskepp som kan agera längre ut på internationellt vatten. Man använder sig av 2-3 snabbåtar med c:a 5 mans besättning per båt. Antalet snabbåtar, samt antalet sjörövare per incident tenderar att öka.
93 incidenter har ägt rum i de somaliska farvattnen hittills i år. 30 har resulterat i fullbordade kapningar.
3 kommentarer:
Ring Blackwater. - De kommer att få piraterna på andra tankar. Snabbt. FN har kallat in Blackwater
(gisslanfritagningar osv) många gånger inkognito, - varför inte nu?
Blackwater har fartyg, helikoptrar o flyg. De påminner om amerikanska bontyhunters som tom har större resurser än den amerikanska polisen.
Antagligen kommer de större rederierna att kontakta Blackwater själva.
Kafir
http://www.liveleak.com/view?i=cd1_1226590966
In late September 2008 the “Neoostrashymy” left the Russian Baltic Fleet and was sent to the waters off the Somali coast to fight piracy in the region, and to intercept MV “Faeena”, a Ukrainian ship bound for Kenya carrying 33 T-72 battle tanks and a hoard of ammunition, that was seized by pirates at the Horn of Africa. Russian navy spokesman Capt. Igor Dygalo (ethnically a Ukrainian) told More.. the Associated Press that the missile frigate “Neoostrashymy” had left the Baltic Sea port of Balteeysk a day before the hijacking to cooperate with other unspecified countries in anti-piracy efforts.
As of 27 October, it has JOINT A FLOTILLA OF NATO WARSHIPS near the Somali coast.
Kafir
Writes Felix Moreno:
The piracy case in Somalia is a perfect example of victim disarmament at sea. Most merchant ships are forbidden by their countries' laws from having weapons on board (a ban which is enforced by rigorous inspections), which leaves a 20.000tn ship worth hundreds of million of dollars vulnerable to a pirate dinghy with a crew of five armed with AKs and RPGs worth a few hundred bucks. So do we allow owners to spend a few thousand dollars on weapons and private security on board? God forbid! No, much better to send a carrier group, or just nuke the high seas.
At present the war navies of India, Russia, Britain, the US, Malasya [sic] and a NATO taskforce are in the Gulf of Aden playing cat-and-mouse with a few Somali pirates. An EU fleet is on its way.
This seems to be the way our world is moving. Meanwhile, the US will continue to fund the United Nations efforts to disarm the victims.
Skicka en kommentar