tisdag 4 mars 2008

Krig i Anderna? Glöm det...

Colombianska enheter ur Brigada de Fuerzas Espesiales

Att Raul Reyes - andreman i den marxistiska narko-gerillan FARC - miste livet efter en vågad colombiansk räd över gränsen till Ecuador (den 1 mars) är ju något som alla vettiga människor borde glädjas åt. Istället har operationen lett till en internationell kris - om än i miniformat. Jag har till och med hört spekulationer om att krigsrisken har ökat i Anderna. Min bedömning är: glöm det!

Förvisso har den venezolanske hetsporren och allt mer autokratiske presidenten Hugo Chavez gjort ett par hotfulla uttalanden. I sitt direktsända TV-program (Aló Presidente!) gav han i en typisk teatralisk gest sin generalstabschef order att deploajera 10 "pansarbataljoner" med 6000 man till gränsen mellan Colombia och Venezuela. Chavez var till och med snabbare att fördöma den kränkning av Ecuadors suveränitet som den colombianska aktionen förvisso utgjorde, än den ecuadorianska regeringen själv, under ledning av sin vänster-populistiske president, Rafael Correa!

Ecuador har brutit vissa diplomatiska relationer med Bogota, men poängterar att kommersiella relationer fortfarande råder ograverade, under det att Chavez har förklarat samtliga columbianska diplomater i Caracas non grata. Även andra latinamerikanska "usual suspects" (som Chile och Brasilien) har kritiserat "kränkningen". Och FN:s generalsekreterare Ban Ki-moon har gjort sin sedvanliga och till intet förpliktigande uppmaning till parterna, att "visa återhållsamhet".

Om det är någon som de facto visat återhållsamhet är det Colombias regering under sin duglige och populäre president Alvaro Uribe. Det är ingen hemlighet att FARC har opererat från baser i säkerhet i Ecuador och Venezuela. Sedan 2005, då privata bounty-hunters kunde gripa FARC:s "utrikesminister", Rodrigo Granda, i hans luxuösa våning i Venezuelas huvudstad, har man också varit medveten om att Venezuelas stöd till narko-gerillan inte begränsar sig till ett passivt tolerarande av dess närvaro.

Det är just detta som är den verkliga orsaken till Chavez vrede över den Colombianska operationen. I den döda Raul Reyes ägo hittade de columbianska specialstyrkorna en bärbar dator. Innehållet har nu analyserats och Colombias högste polischef, general Oscar Naranjo, kunde dra slutsatser om samarbetet mellan FARC och Chavez på en presskonferens under gårdagen. Förutom uppgifter om att FARC försöker komma över uran för fabrikation av "smutsiga bomber", framkommer det att den frigivning av sex kidnappade ur FARC:s gisslan som ägde rum för en tid sedan inte var resultat av Chavez medling (vilket trumpetades ut av världspressen), utan konsekvensen av att Venezuela betalade terroristerna 300 miljoner dollar i lösensumma.

Operationen som slog ut Raul Reyes och hans bas är helt i enlighet med folkrätten, som tillåter slag mot fiendepositioner på andra sidan internationella gränser om "värdlandet" inte kan (eller vill) göra något åt aktiviteterna. När amerikanska underättelseorganisationer kunnat lokalisera Reyes position utifrån hans satellittelefon, kunde man slå till. Insatsen involverade element från Colombias flygvapen (A-37B och OV-10 Broncos) samt en grupp fallskärmsjägare ur Brigada de Fuerzas Especiales. Efter bombning av terroristlägret ryckte de luftlandsatta fallskärmsjägarna in, dödade alla överlevande, lade beslag på Reyes kropp och tillhörigheter, samt exfiltrerade fortare än kvickt.

Operationen visar på den höga kvalitet som de colombianska väpnade styrkorna har sedan ett par år. Colombianernas effektivitet måste ha kommit som en chock för såväl gerillan som grannländerna. Utspel från Ecuador av typen "vi var just i färd med att säkra frigivandet av Ingrid Betancourt, när den colombianska armén förstörde allt" måste betraktas som spel för gallerierna (fru Betancourt är en fransk-colombiansk prestige-gisslan som hålls av FARC-gerillan och som av fransk media betraktas som en korsning mellan Jeanne d'Arc, moder Theresa och Simo
ne de Beauvoir).

Den colombianska krigsmakten har pressat tillbaka FARC-gerillan på alla fronter under senare tid och har nu överlägsna resurser till förfogande att möta även ett konventionellt angrepp från Venezuela. Efter Chavez utrensning av officerare i den venezolanska krigsmakten saknar denna, enligt min bedömning, offensiv kapacitet - åtminstone i nuläget. Bägge länderna är dessutom svaga vad gäller "vapensystem" som kan användas offensivt, såsom flygvapen och pansar. Till detta kommer terrängförhållandena. Gränsområdet består av i huvudsak av bergsterräng som är utomodentligt lätt att försvara. Krig i Anderna? Som sagt - föga troligt...

President Uribe, det colombianska folket och vi här i väst kan däremot vara nöjda med helgen som varit.

Läs mer i DN och Svenskan.

Uppdatering 5 mars: Jag har kollat upp lite saker och måste nog tillstå att Venezuelas flygvapen inte är så förbaskat dåligt. Efter Chavez senaste inköp har man c:a 80 stridsflyplan, varav flera F-16 och - Chavez stolthet - Sukhoi 30. Mot detta har colombianerna c:a 20 Mirage V/Kfir. Colombias styrka är annars en enorm helikopterflotta med c:a 90 (!) toppmoderna Blackhawks vilka rätt använda gör deras armé extremt mobil. Helikoptrarna är naturligtvis till stor hjälp i kriget mot terroristerna. Och där har vi en annan fördel för colombianerna: deras armé är den mest stridsvana i hela Latinamerika.

Bleve det krig skulle Venezuela kunna skaffa sig luftherravälde och göra det mycket svårt för Colombia att använda sina helikoptrar. Men därefter skulle det nog ta stopp.

27 kommentarer:

Unknown sa...

I övrig media lät det som att krig stod för dörren.

Går din blogg att prenumerera på via RSS förresten?

Anonym sa...

"Operationen visar på den höga kvalitet som de columbianska väpnade styrkorna har sedan ett par år. Columbianernas effektivitet måste ha kommit som en chock..."

Så är det ju. Men låt oss tänka högt en stund och bolla med tanken att det kanske inte alls var Colombianer som satte kängorna på backen i sitt grannland...

Anonym sa...

jag prenumererar så det går utmärkt

Krigsblogg 2007 sa...

Till Rasmus: det skall gå att prenumerera via RSS...

Till Klauk: jag tror nog att det var colombianer... Men de fick tydligen sin info via jänkarna, och Brig de Fuerzas Esp. har drillats utav h-e av dem under de senaste åren.

Men vem vet? Så snart som jag uttalar mig kategoriskt om någonting visar det sig bara att jag har fel... :-(

Unknown sa...

Använder ni http://vanderheeg.blogspot.com eller någon annan adress för RSS-prenumeration?

Anonym sa...

ang. update: Dom där 90 Helikoptrarna kommer vara livsfarliga i en eventuell konflikt. För de stackars colombianer som råkar befinna sig i dom, Så länge det finns alldeles utmärkta SU-30 och S-300 Lv-pjäser blir varje färd i hkp som att spela rysk roulette. Med fem kulor.

Och Colombianernas stridsvana bör man inte tillmäta alltför stor tilltro till, stridsvanan ligger i att bekämpa underlägsna gerillaenheter, intensiv strid är något annat.

Anonym sa...

Visst ar det trevligt att du intresserar dig for de saker som pagar pa andra sidan varlden.
Daremot hade det varit intressant om du atminstone hade haft lite mer kott pa benen, och kanske till och med last tidningen emellanat, da till och med de nationalistiska colombianska tidningarna som jag laser vid frukostbordet ar mer objektiva. Din text kryllar av faktafel, och till och med rena pahitt. Jag undrar om det ens ar vart att dissekera texten, och beslutar mig for ett nej.

Krigsblogg 2007 sa...

Till Klauk: Vad gäller helikoptrarna är det ju precis det jag skriver fast med lite andra ord. Och vad gäller stridsvanan är den väl ändå bättre än venezolanernas?

Till Tobbe: Jaha... Jag kan nog missförstå det jag läser och hör ibland; och faktafel smyger sig ju in då och då; med vad tusan är det som jag har hittat på?

Anonym sa...

Jag är så klart ingen expert inom folkrättsligafrågor men jag undrar hur "..ryckte de luftlandsatta fallskärmsjägarna in, dödade alla överlevande," kan vara "helt i enlighet med folkrätten".

Jag trodde man var skyldig så gott man kan ge skadade soldater vård.

And

Krigsblogg 2007 sa...

Käre Anders,

om soldaterna berättar att de ansåg de överlevande terroristerna utgjorde ett hot tror jag nog att de rättsvårdande myndigheterna i Colombia kommer att ha en förlåtande inställning, om nu ärendet skulle komma upp (vilket är osannolikt).

Ingen är ju skyldig till ett brott förrän han dömts inför domstol.

Hälsar Erik

Anonym sa...

Ja, du har rätt i att Colombias armé är den mest stridsvana i Latinamerika. De har ju legat i krig mot den egna befolkningen i över 50 år. Terrorregimen, styrd av knarkmaffia, allehanda fascister och utländska intressen, har visserligen på senare år försökt skaffa sig ett mer "vårdat yttre" genom Uribe, men innehållet är det samma. Farc är terrorister, utan tvekan, och knappast representerar de folket. Men folket är fast mellan en terrorgerrilla och en statsterrorism, knappast en kamp mellan gott och ont.

Och att Colombias "rättsvårdande myndigheter" skulle ha en förlåtande inställning inför brott mot de mänskliga rättigheterna, det har du nog också rätt i.

Krigsblogg 2007 sa...

Bäste J,

Det verkar åtminstone som om det colombianska folket har gjort sitt val gång efter annan genom välja den gode Uribe till president. Det finns knappast en enda ledare i Latinamerika som är så populär bland den egna befolkningen som han.

Dessutom står han ju på vår sida mot tokfransen Chavez.

Varken du eller jag var där när tillslaget mot teroristerna ägde rum, och ingen av oss vet exakt vad som hände... då är det väl bättre att fria än att fälla? Jag brukar läsa Jinges blogg och även om han och jag har olika uppfattningar vad gäller det mesta håller jag med honom att detta är det mest etiska förhållningssättet vid tolkningstvister.

"Det är bättre att tio skyldiga går fria än att en oskyldig döms" är såväl hans som mitt motto.

Med vänlig hälsning

Erik

Anonym sa...

Bäste Erik,

Det är ganska lätt att få höga siffror i val när man hotar, mördar och fördriver all vettig opposition, eller varför inte fiffla lite med sedlarna? Det senare tror jag dock inte att Uribe har behövt göra, eftersom döda oppositionsledare inte kan ställa upp i val. Tokfransen Chávez däremot kan jag mycket väl tänka mig ta till det senare, istället för de colombianska metoderna. Men att jämföra dem är väl lite som äpplen och päron. Jag skulle passa mig för att hylla såväl Uribe som Chávez, även om det vore av helt olika anledningar. Det enda de egentligen har gemensamt är att de utgör hot mot befolkningarna i regionen. Därför tycker jag knappast att Uribe står på "vår sidan", lika lite som Chávez gör det.

Angående etiska förhållningssätt. Visst är det bättre att fria än fälla, men jag skulle föredra att göra det efter en seriös, opartisk undersökning, när det ändå finns starka misstankar. Och eftersom såväl Farc som den colombianska armén rätt rutinmässigt bryter mot de mänskliga rättigheterna så är det väl inte orimligt att en sådan undersökning görs?

Ert motto låter fint, jag kan skriva under på det. Men det kan väl inte vara etiskt att blunda för möjligheten att brott har begåtts?
För att kontra citatet kan jag väl dra till med ett annat:
"Den stora faran är inte de ondas onda gärningar, utan de godas tystnad" (inte ett exakt citat, men ok)

Med vänlig hälsning,

J

Wiseman sa...

Mycket intressant läsning som vanligt.

De venezuelanska F-16 är av mycket tidig årgång och därför med något sämre förmåga. Jag tror heller inte att Onkel Sam är så generös med reservdelar i dagsläget. Su-30 är en helt annan femma även om just de venezuelanska sägs vara av sämre tillverkning, liksom de som Algeriet fick återköp på nyligen.

Krigsblogg 2007 sa...

Tack för det, Wiseman... /E

Anonym sa...

Fortfarande lika bombsäker på att det inte blir krig?

Krigsblogg 2007 sa...

När jag uttalar mig kategoriskt i skrift om framtida skeenden brukar jag i regel få fel... Detta kanske är historikerns lott... Men jag tror inte att ngt krig bryter ut,

/Erik

Krigsblogg 2007 sa...

Det här är det denaste från Reuters-wiren... Notera stycke tre:

http://www.reuters.com/article/worldNews/idUSN0227633020080305

Unknown sa...

Kommentar:

Hugo Chávez har nog minst lika starkt folkligt stöd i Venezuela som tokfan Alvaro Uribe i Ecuador. Uribe är dessutom en USA-marionett med blod på sina händer och med skumma kopplingar till högerextrema paramilitära milisgrupper. Ska man räkna liv och internflyktingar så har Uribe mer på sitt samvete än Chavez. Det finns inte en miljon internflyktingar i Venezuela och inte tusentals "försvunna" människor, som i Colombia.

Anonym sa...

Jag som sydamerikan känner enorm oro och förtvivlan över att Chávez leker sydamerikas ahmadinejad. Colombia har all rätt att dominera sitt egna territorium mot rebeller, och vill herrarna i Ecuador och Venezuela härbergera rebellerna i sitt territorium, då får de acceptera att få räder in på sitt område. Colobias folk är trötta på FARC och deras mördarskvadroner och kokainfinansierade krig. Colombias folk vill ha fred, det får de inte med Chavez som krigshetsare. La libertad no se emplea por los que la quieren matar!

Anonym sa...

Titta på Svensson sjuka kommunist blog. Blir så himla irriterad att folk resonerar som svensson.
De personerna som driver såna bloggar visar hela tiden genom sina korkade uttalande. Och den oerhört begränsade kommentering. Riktiga skitbloggar, samma sak, gäller jinges och rawiomorras bloggar. Bara massa vänstertrams. De pratar om rätt, en sådan politik som de för fram, skapar bara massakrer och problem i världen.
Är så oerhört less på vänstertrams, pratar om farc som någon jävla frihetsrörelse men pratar inget om knarkhandeln som de lever på. Typiskt vänsterskiten att se så romantiskt på ett stort jävla samhälls problem.
ARg Vänster hatare!

Krigsblogg 2007 sa...

Jinge och Rwiomorra, ja... Jag trodde att den kommentator som skrev under namnet "J" var Jinge, så jag försökte skoja med honom i mitt svar... men det var det ju inte!

Jag håller med dig på många sätt, käre Anonym...

Till Andrés vill jag bara säga: det måste vara outhärdligt att se en massa intellektuella här i Europa hylla organisationer som FARC och fullkomligt negligera allt lidande de har ställt till med!

Jag vet inte om du är kristen, men jag innesluter dig i mina böner i afton. La libertad no se emplea por los que la quieren matar.

/Erik

Anonym sa...

Erik, mycket trevligt att finna trosfränder OCH idéfränder :) Det är inte alla vi utlänningar i Sverige som beter oss som barbarer. Jag växte upp här i Sverige på det glada 80talet, i en liten mellansvensk håla och jag gillade den tiden, man kom snabbt in i mängden och har inte alltför tokig svenska som språk numera. Skulle vara kul att upprätthålla kontakten, du och alla andra som finner mina ord inte alltför galna kan kontakta mig på doublecorona2002@yahoo.com

Niklas Kolhammar sa...

Ja Timnes ger dig i alla fall rätt Erik med en bunt intressanta argument:
http://www.time.com/time/world/article/0,8599,1719158,00.html?xid=rss-topstories

Annars så kommer det att bli intressant att följa upp de där bevisen med Chavez koppling till kokain-marxisterna i FARC. Och tänk, det är den dåren som stora delar av Sveriges vänster hyllar. They sure know how to pick 'em...

Krigsblogg 2007 sa...

Kära Andrés, jag är andragenerationsinvandrare själv. Tack för länken!

Till Niklas: det där som finns på datorn blir spännande. Jag hoppas Uribe driver det ända till Haag!

/Erik

Anonym sa...

Lite fakta tillägg:

Su-30 är inte alls av "sämre tillverkning". Algeriet returnerade 15 st MiG-29SMT och MiG-29UB och inte sina Su-30MKA.

Su-30 tillverkas i andra anläggningar än vad MiG görs!

Venezuelanska F16 är knappast flygdugliga p g a stoppet i reservdelsleveranserna från USA. Venezuelanska piloter är inte färdigutbildade på Su planen vilket är en nackdel för Venezuelas sida :-)

Man skulle i och för sig hyra ryska, ukrainska, vitryska osv piloter vid behov. Sånt har skett förr i Eritrea ex.

Om några år skulle det venezuelanska flygvapnet kunna bli ganska giftigt dock.

Anonym sa...

Vad som glöms bort i sammanhanget är att det krävs en hög utbildningsnivå hos såväl staber, stridsledning och piloter för att kunna utnyttja moderna flygande vapenplattformar som SU-30 optimalt.
Man tvivlar på att det venezoelanska samhället i allmänhet och FV i synnerhet har den utbildningsnivån.
Det blir då lätt, ett från marken, helt stridslett FV vilket inverkar menligt på effektiviteten. Se på Nordkoreas Mig 15 och det egyptiska FV i krigen med Israel.
Det skulle f.ö. förvåna om inte USA nu sätter igång ochh biffar upp den colombianska, konventionella, krigsmakten, inkl. FV. F-16 till Colombia nästa?